Агресія - індивідуальна аби колективна поведінка чи
дія, спрямована на спричинення фізичної чи психічної шкоди або навіть на
знищення іншої людини чи групи.
Агресивна поведінка виявляється вже в ранньому віці,
випробовуючи батьківське терпіння і створюючи напруження у стосунках із
однолітками.
Найгостріше постає проблема агресивної поведінки у
підлітковому віці, коли здійснюється перехід до нового щабля розвитку
особистості; серед підлітків посилюється негативізм, демонстративна стосовно
дорослих поведінка, частішають випадки виявів жорстокості й агресивності.
Агресивність супроводжують:
неадекватне
самооцінювання (занижене або завищене),
неадекватний
рівень домагань, що не відповідає можливостям підлітка;
підвищена
емоційна напруженість і тривожність;
різний ступінь неадекватності уявлень підлітків про
своє місце в сім'ї, про ставлення до них однолітків,
низький рівень сформованості комунікативних
навичок тощо.
Агресія підлітків безпосередньо не пов'язана з
порушенням усталених Правил і норм та відокремлюється від асоціальної
поведінки.
Становлення
агресивної поведінки — складний і багатогранний процес, у якому діє низка
чинників:
Агресивна поведінка визначається впливом
сім'ї. Характер стосунків між батьками, між батьками та дітьми, дисгармонія в
сім'ї є чинниками, що визначають агресивну поведінку дітей.
Особистісні характеристики також відіграють важливу роль у
формуванні агресивної поведінки. До них відноситься підвищений рівень
психопатизації, нестійкість емоційного стану, що виявляється в підвищеній
збудженості, подразливості, а також депресивності, яка призводить до підвищення
рівня тривожності, скутості, невпевненості в собі.
Основними
формами агресивної поведінки є:
• фізична агресія, тобто застосування фізичної
сили проти іншої людини;
• негативізм, спрямований проти керівництва і
встановлених правил;
• підозріливість, тобто недовіра до людей, яка
ґрунтується на переконанні, що вони мають намір зашкодити;
• вербальна агресія, тобто вираження своїх
почуттів через чвари, образи, приниження;
• аутоагресія — агресія, спрямована на самого
себе.
Агресивна поведінка підлітків постає як
спосіб:
• задоволення потреб у спілкуванні;
• самовираження та самоствердження;
• відреагування на неблагополучну обстановку в
сім'ї та на жорстоке ставлення з боку батьків;
• досягнення значущої мети.
Таким чином, у підлітковому віці агресивна поведінка є
своєрідним захисним механізмом.
Враховуючи всі чинники, що беруть участь у становленні
агресивної поведінки підлітків, можна попередити чи обмежити вияв форм агресії.
У спілкуванні з агресивними дітьми потрібно виявляти
чималі стриманість, терпіння, пам'ятаючи, що маленькі забіяки, тероризуючи
інших, самі страждають від власної упертості, гнівливості, дратівливості.
Почуття провини, порушення душевної рівноваги, незадоволеність не проходять в
агресивних дітей, навіть якщо їм удається на когось вилити свої негативні
емоції. Таким дітям необхідно дати зрозуміти, що дорослий (учитель, батьки, психолог)
— їхній союзник у вирішенні внутрішніх проблем. Агресивні діти повинні
переконатися, що їх люблять, а їхні вчинки псують враження при них, до того ж
не приносять їм полегшення. Необхідно тактовно і послідовно навчати дитину
самоконтролю, внутрішньої зібраності і стриманості. Перевести активність
агресивної дитини в конструктивне русло допоможе вивчення її інтересів і
схильностей. Поступове ускладнення завдань, що вимагають рішучості, сміливості,
енергійності реакції, дасть змогу відвернути дитину від дріб'язкового
«з'ясування відносин» і переключити на організацію спільної діяльності, успіх
якої залежить від уміння співробітничати з іншими.
Рекомендації батькам щодо спілкування з агресивними дітьми
• Пам'ятайте, що заборона й підвищення голосу — найнеефективніші способи подолання
агресивності, лише зрозумівши причини агресивної поведінки і знявши їх, ви
можете сподіватися, що агресивність дитини буде знижена.
• Дайте дитині можливість вихлюпнути свою
агресію, спрямувати її на інші об'єкти. Дозвольте їй побити подушку або
розірвати «портрет» її ворога і ви побачите, що в реальному житті агресивність
у даний момент знизилася.
• Показуйте дитині особистий приклад
ефективної поведінки. Не допускайте при ній вибухів гніву або лихослів'я про
своїх друзів або колег.
• Важливо, щоб дитина повсякчас почувала, що
ви любите, цінуєте і приймаєте її. Не соромтеся зайвий раз її приголубити або
пожаліти. Нехай вона бачить, що потрібна і важлива для вас.
Рекомендації батькам щодо стримування агресивної поведінки підлітків
• Виявляти до підлітка більше уваги, любові та
ласки.
• Батьки повинні стежити за своєю поведінкою в
сім'ї. Кращий спосіб виховання дітей — єдність їхніх дій.
• Не застосовувати фізичні покарання.
• Допомагати підлітку знаходити друзів.
Заохочувати розвиток позитивних аспектів агресивності, а саме завзятості,
активності, ініціативності, перешкоджати її негативним рисам, зокрема
ворожості, скутості.
• Пояснювати підлітку наслідки агресивної
поведінки.
• Враховувати у вихованні та навчанні
особистісні властивості підлітка.
• Надавати підлітку можливість задовольнити
потреби в самовираженні й самоствердженні.
• Обмежувати перегляд відеофільмів та комп'ютерних
ігор зі сценами насильства.
• Спрямовувати енергію підлітка у правильне
русло, наприклад, заняття у спор+тивних
секціях; заохочувати його до участі в культурних заходах.
Поради
батькам конфліктних дітей:
• Стримуйте прагнення дитини провокувати
сварки з іншими. Треба звертати увагу на недоброзичливі погляди один на одного
або бурмотіння собі під ніс. Звичайно, у всіх батьків бувають моменти, коли
ніколи й неможливо контролювати дітей. І тоді найчастіше вибухають «бурі».
• Не намагайтеся припинити сварку,
обвинувативши іншу дитини в її виникненні і захищаючи свою. Намагайтеся
об'єктивно розібратися в причинах її виникнення.
• Після
конфлікту обговоріть з дитиною причини його виникнення, визначте неправильні
дії вашої дитини, що призвели до конфлікту. Спробуйте знайти інші можливі
способи виходу з конфліктної ситуації.
• Не обговорюйте при дитині проблеми її
поведінки. Вона може утвердитися в думці про те, що конфлікти неминучі, і буде
продовжувати провокувати їх.
Комментариев нет:
Отправить комментарий